راهنمایی و رفع مشکلات سامانه یکپارچه ابری My Cloud
- راهنمای سامانه یکپارچه ابری My Cloud
- فیلم راهنمای کار با سامانه یکپارچه ابری My Cloud
سؤالات متداول:
۱- چگونه میتوان کسی را mention کرد؟
کافیست به همراه @ نام آن شخص را تایپ کنید تا به او اطلاع داده شود. میتوانید با فشار دادن دکمه tab نام آن را بصورت خودکار تکمیل کنید.
۲- با چه نوع mentionهایی اطلاع داده میشود؟
به طور پیش فرض اگر نام نمایشی و نام کاربری شما ذکر شود به شما اطلاع داده میشود. میتوانید نامها، نام مستعار یا کلمات کلیدی دیگری را که میخواهید از تنظیمات خود مطلع شوید، در بخش اعلانها اضافه کنید.
۳- چگونه فایل ارسال کنیم؟
کافیست فایل را به سامانه بکشید و به طور خودکار آپلود میشود. یا میتوانید روی نماد گیره کاغذ در قسمت ورودی متن کلیک کنید و فایلهای سیستم خود را مرور کنید.
۴- چگونه میتوان یک مخاطب را برای استفاده از سامانه دعوت کنیم؟
میتوانید با استفاده از دکمه … و انتخاب گزینه «افراد را دعوت کنید» با استفاده از شناسه سامانه فرد مورد نظر یا از طریق ایمیل، شخصی را به اتاق دعوت کنید. افرادی که فاقد شناسه سامانه هستند، در صورتی که اتاق اجازه دهد، میتوانند پیشنمایش اتاق را مشاهده کنند.
۵- آیا راهی وجود دارد که بفهمیم پیام خوانده شده است؟
با نمایش تصویر در سمت راست پیام، نشان میدهد که چه کسی پیامی را خوانده است. نگه داشتن ماوس روی این تصویر (یا کلیک کردن روی آنها در تلفن همراه) اطلاعات کاربر و زمان خواندن را در اختیار شما قرار میدهد.
۶- چگونه میتوان یک فایل یا پیام را جستجو کنیم؟
برای جستجوی یک اتاق، روی ذرهبین که بالای صفحه قرار دارد کلیک کنید. سپس میتوانید یک کلمه کلیدی یا نام فایلی را که در جستجوی آن هستید تایپ کنید و این امکان را دارید که انتخاب کنید آیا میخواهید در اتاق چت خاص یا در همه مکالمات جستجو کنید. برای اتاقهای رمزگذاریشده، جستجو فقط روی دسکتاپ کار میکند (نه سامانه وب و تلفن همراه) و باید «جستجوی پیام» را در تنظیمات امنیت و حریم خصوصی سامانه فعال کنید.
در IOS ، روی نام اتاق در بالا و سپس «Search room» ضربه بزنید.
در Android ،روی سه نقطه در گوشه بالا سمت راست و سپس «Search» ضربه بزنید.
۷- چگونه میتوان تنظیمات حساب کاربری را تغییر داد؟
روی منوی کشویی روبرو نام خود در گوشه سمت چپ کلیک کنید. از اینجا میتوانید تمام تنظیمات حساب و سامانه کلی خود را تغییر دهید.
۸- چگونه تنظیمات اعلان خود را تغییر دهم؟
سامانه به شما امکان میدهد اعلانهای خود را در دو سطح سفارشی کنید: در سراسر برنامه و در هر اتاق. میتوانید نحوه اطلاعرسانی به شما برای رویدادها را بهطور پیشفرض در بخش اعلانهای تنظیمات خود پیکربندی کنید.
میتوانید کلمات کلیدی، تنظیمات پیش فرض اعلان برای گروه، اتاقهای چت یک به یک، دعوتها و تماسها را پیکربندی کنید. اعلانها میتوانند:
- خاموش: زمانی که رویداد انتخابی اتفاق میافتد به شما اطلاع داده نمیشود.
- ر وشن: هنگامی که رویداد انتخاب شده رخ میدهد، پیامی برای شما ظاهر میشود، اما صدایی وجود ندارد.
- پر سر و صدا: هنگامی که رویداد انتخابی رخ میدهد، یک اعلان بصری (نشان قرمز و یا اعلان متن)، صدا و یا لرزش (بسته به دستگاه) دریافت خواهید کرد.
برای تنظیم دقیقتر، میتوانید به راحتی تنظیمات اعلان هر اتاق را از منوی خود اتاق، با کلیک کردن بر روی نماد زنگ پیکربندی کنید. زمانی که میخواهید اتاقی را موقتاً بیصدا کنید، یا مطمئن شوید که چیزی از یک بحث خاص را از دست نمیدهید، بسیار مفید است. می توانید گزینه های زیر را انتخاب کنید:
- هیچکدام: به شما اطلاع داده نمیشود، حتی اگر نام شما یا کلمه کلیدی ذکر شده باشد.
- اشارهها و کلمات کلیدی: فقط در مورد مواردی که قرار است "پر سر و صدا" باشند، به شما اطلاع داده میشود، یعنی نام و کلمات کلیدی شما.
- همه پیامها: برای هر پیامی که در اتاق اتفاق می افتد یک اعلان (بی صدا) دریافت خواهید کرد. رویدادهای "پر سر و صدا" شما (مثلاً ذکر نام شما) همچنان پر سر و صدا خواهند بود (نشان قرمز و صدا).
- استفاده از پیشفرض: هر پیام در بالا اعلان تصویری ایجاد میکند. رویدادهای پر سر و صدا شما همچنان با یک نشان قرمز متمایز خواهند شد.
۹- چگونه اعلانهای ایمیل را تنظیم کنیم؟
میتوانید سامانه را طوری تنظیم کنید که وقتی برخی از فعالیتها را از دست دادهاید (پیامهای جدید، دعوتهای جدید…) برای شما ایمیل ارسال کند. میتوانید این کار را در بخش اعلان تنظیمات خود انجام دهید و کلید ضامن با برچسب «Enable email notifications» را روشن کنید.
۱۰- چگونه میتوانم نام نمایشی خود را تغییر دهم؟
میتوانید نام نمایشی خود را در بخش عمومی تنظیمات خود تغییر دهید (از منوی کشویی روبرو نام شما در سمت راست بالای برنامه قابل دسترسی است).
۱۱- چگونه رمز عبور خود را بازنشانی کنیم؟
اگر رمز عبور خود را فراموش کردهاید، لطفاً روی پیوند «فراموشی گذرواژه» کلیک کنید. شما باید آدرس ایمیلی را که در حساب سامانه شما ثبت شده است وارد کرده و رمز عبور جدیدی انتخاب کنید. سپس یک ایمیل برای تایید درخواست شما برای بازنشانی رمز عبور ارسال میشود. لطفاً برای تکمیل فرآیند و دسترسی مجدد به حساب خود، پیوند موجود در ایمیل را دنبال کنید.
۱۲- چگونه میتوانیم تنظیمات یک چت یا اتاق خاص را تغییر دهیم؟
با کلیک بر روی نماد … در کنار نام اتاق، میتوانید تنظیمات را برای هر چت یک به یک یا اتاق گروهی تغییر دهید.
۱۳- آیا میتوانیم دسترسی یک اتاق را به مجموعهای از افراد محدود کنیم؟
میتوانید با انتخاب گزینه private (invite only) در تنظیمات "امنیت و محرمانگی" اتاق، دسترسی به اتاق را برای افرادی که دعوت شدهاند محدود کنید. افرادی که پیوند اتاق را میدانند نمیتوانند اگر دعوتی صریحاً به آدرس ایمیل یا شناسه آنها ارسال نشده است به آن دسترسی داشته باشید.
با افزودن اتاق به یک S pace ،میتوانید «Space members» را نیز انتخاب کنید تا فقط به هر کسی که عضوی از Space است اجازه دهید به آن بپیوندد.
۱۴- آیا میتوانیم دسترسی یک اتاق را به افرادی که از وجود آن اطلاع دارند محدود کنیم؟
میتوانید با انتخاب گزینه «عمومی- هر کسی که پیوند اتاق را میشناسد» در تنظیمات اتاق، دسترسی به اتاق را برای افرادی که پیوند اتاق را با آنها به اشتراک گذاشتهاید محدود کنید. با انتخاب این گزینه اتاق به صورت عمومی برای بقیه افراد جامعه قابل مشاهده نخواهد بود.
۱۵- آیا می توانم اتاقی را برای عموم قابل کشف کنیم؟
با فعال کردن دکمه "این اتاق را در فهرست اتاق sharif.edu برای عموم منتشر شود؟" می توانید اتاق خود را در فهرست سرور خود قرار دهید. با علامت زدن این کادر، برای هرکسی که اتاقی را در سرور جستجو میکند، قابل کشف خواهد بود. با این حال، تنها در صورتی میتوانند بپیوندند که دسترسی را فقط برای افرادی که دعوتنامه دارند محدود نکرده باشید.
۱۶- آیا کسی میتواند به اتاق من بپیوندد اگر آن را در فهرست قرار دهم؟
اگر اتاق شما در فهرست قرار گیرد، دیگران میدانند که وجود دارد، اما تنها در صورتی میتوانند به آن بپیوندند که دسترسی به آن را به هر کسی که پیوند را میداند اجازه دهید.
۱۷- اگر اتاق را برای هر کسی در دسترس قرار دهم، آیا عضوهای جدید میتوانند تاریخچه را بخوانند؟
این بستگی به نحوه پیکربندی مشاهده تاریخچه برای اتاق دارد. به طور پیش فرض هر عضو اتاق میتواند تاریخچه آن را بخواند. اما شما میتوانید تصمیم بگیرید که عضوهای جدید فقط تاریخچهای را که از زمانی که این تنظیم اعمال می شود ببینند، اعضا فقط از زمانی که دعوت شدهاند میتوانند تاریخچه اتاق را ببینند (یا از زمانی که به اتاق پیوستهاند، هر دو گزینه موجود است).
با این حال، توجه به این نکته مهم است که این تنظیمات معطوف به گذشته نیستند و فقط از زمانی که انتخاب میشوند اعمال میشوند. اگر بحثی دارید که تاریخچه از ابتدا برای همه اعضا قابل مشاهده است، آن را برای بحث در مورد یک موضوع مهم تغییر دهید تا افراد فقط تاریخچه را از زمان پیوستن آنها ببینید، اعضای جدید قبل از اینکه گزینه را تغییر دهید به تمام سابقه دسترسی خواهند داشت.
۱۸- اتاق مورد علاقه چیست؟
بخش مورد علاقه به شما امکان میدهد اتاقهای مهم در بالای لیست نمایش داده شوند.
۱۹- اتاق با اولویت کم چیست؟
اولویت کم به شما امکان میدهد تا با جابهجایی اتاقهایی که کمتر اهمیت دارند، فهرست اتاقهای خود را مرتب کنید.
۲۰- به عنوان مدیر اتاق، آیا میتوانیم تصمیم بگیریم که اعضا چه کاری میتوانند انجام دهند؟
بخش نقشها و دسترسیها در تنظیمات اتاق، میتوانید سطوح دسترسی مورد نیاز برای انجام اقدامات مختلف در اتاق را پیکربندی کنید، به عنوان مثال: ارسال پیام، دعوت کاربران، تغییر تنظیمات، اخراج کاربران، ویرایش پیامها و غیره.
۲۱- رمزگذاری چیست؟
رمزگذاری به معنای درهمسازی یک پیام بهگونهای که فقط کسانی که کلید مخفی را میدانند میتوانند آن را باز کنند. از رمزگذاری برای خصوصی نگه داشتن پیامها و فایلهای شما استفاده میشود.
۲۲- رمزگذاری end-to-end چیست؟
به این معناست که پیامها و فایلهای شما قبل از خروج از دستگاه رمزگذاری میشوند و تا زمانی که به دستگاههای دیگر شرکتکنندگان برسند رمزگذاری شده میمانند. پیامهای رمزگذاریشده end-to-end را فقط شرکتکنندگان در مکالمه میتوانند بخوانند.
۲۳- چه کسی میتواند پیامهای من را بخواند؟
به لطف رمزگذاری end-to-end ، پیامهای شما فقط توسط شرکت کنندگان در مکالمه قابل خواندن است. این بدان معناست که پیامهای شما توسط هیچ فردی در سامانه یا شخص ثالث دیگر قابل خواندن نیست. همچنین به این معنی است که اگر کلیدهای خود را گم کنید، نمیتوانید پیامهای خود را بخوانید.
۲۴- چرا من نمیتوانم یک پیام را بخوانم؟
اگر نمیتوانید پیامی را بخوانید به این دلیل است که دستگاه شما کلید مناسبی ندارد. اگر دستگاه شما کلید مناسبی ندارد، سه راه وجود دارد که بتوانید کلید را در دست بگیرید:
همه کلیدهای خود را از پشتیبانگیری کلید بازیابی کنید.
از طریق اشتراک کلید، کلید خاص را از دستگاه دیگری درخواست کنید.
بارگذاری کلیدها از یک نسخه پشتیبان دستی (پیشرفته)
۲۵- پشتیبانگیری کلید چیست؟
وقتی پشتیبانگیری کلید فعال است، دستگاه شما یک کپی امن از کلیدها را در سرور حفظ میکند. برای اطمینان از اینکه فقط شما میتوانید به آن کلیدها دسترسی داشته باشید، آنها روی دستگاه شما رمزگذاری میشوند، با یک کلید که یا خودتان آن را ذخیره میکنید، یا با یک عبارت عبور ایمن میکنید و در سرور آپلود میکنید. درک این نکته مهم است که برای محافظت از حریم خصوصی شما، کلیدهای شما هرگز بدون رمزگذاری به سیستمهای ما نمیرسند.
۲۶- آیا تهیه نسخه پشتیبان از کلیدهای رمزگذاری من در سرورهای شما بی خطر است؟
بله. کلیدهای شما قبل از بارگذاری در سرور رمزگذاری میشوند، بنابراین ما هرگز آنها را بدون رمز نمیبینیم.
۲۷- چگونه پشتیبانگیری از کلید را تنظیم کنم؟
به تنظیمات کاربر> امنیت و محرمانگی بروید و روی Start using Key Backup کلیک کنید.
۲۸- چگونه کلید پشتیبانگیری را بازیابی کنم؟
به تنظیمات کاربر> امنیت و محرمانگی بروید و روی Restore from Backup کلیک کنید.
۲۹- چگونه کلید را از طریق اشتراک کلید از دستگاه دیگری درخواست کنم؟
وقتی سامانه پیامی را میبیند که نمیتواند رمزگشایی کند، بهطور خودکار از دستگاههای دیگر شما میپرسد که آیا نسخهای از کلید لازم را دارند یا خیر. کلیدها بهطور خودکار با دستگاههای مورد اعتماد به اشتراک گذاشته میشوند - اگر دستگاه دارای کلید به دستگاهی که کلید را درخواست میکند اعتماد نداشته باشد، دستگاهی که کلید دارد، پیامی ظاهر میشود که از شما میخواهد اشتراکگذاری کلید را به صورت دستی تأیید کنید.
۳۰- آیا برنامه قابلیت نصب بر روی تلفن همراه را دارد؟
اپلیکیشن Nextcloud Android را از Google Play نصب کنید. برنامه را راه اندازی کنید. دو راه برای تنظیم آن وجود دارد:
۱- آدرس سرور خود را وارد کنید، ادامه دهید، نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کنید و تأیید کنید تا دسترسی پیدا کنید.
۲- در رابط کاربری گرافیکی وب Nextcloud ، به تنظیمات کاربر بروید، به امنیت بروید. یک رمز عبور برنامه ایجاد کنید، روی «Generate QR code» کلیک کنید و روی نماد اسکنر QR در برنامه Nextcloud ضربه بزنید، دوربین تلفن خود را به سمت صفحه نمایش بگیرید.