راهنمای کاربردی سامانه صدورچک تعهدی
ورود اطلاعات پایه:
اولین قدم پیش از ورود و ثبت اطلاعات مشخص نمودن تنظیمات سیستم است که با توجه به سیاست های موجود آن را تعیین می نماییم.
برای صدور چک ابتدا نیاز است که زیرسیستم خزانه داری دولتی را انتخاب کنیم
1)بانک ها:
برای ثبت اطلاعات بانکی ضروری است که بانکها به همراه نام شعبه در سیستم تعریف شوند
با انتخاب این گزینه فرمی به شکل زیر نمایش داده می شود
با انتخاب گزینه تعریف بانک فرم زیر نمایش داده می شود ، برای تعریف بانک جدید روی گزینه کلیک کنید
در قسمت تعریف بانک :
1 - نام بانک مربوطه و شماره حساب وارد کنید
2 - سپس بسته به نیاز ، حساب معین نقدی ، بلند مدت و در جریان وصول را که قبلا در تفصیل ها تعریف شده انتخاب نمایید.
3 – برای ایجاد محدودیت در مبلغ صدور چک ، می توانید مبلغ مورد نظر را در فیلد "صدور مجوز" وارد کنید
در قسمت گزارش مجوز ، گزارش و یا چاپ چک مربوط به بانک جاری را می توانید انتخاب کنید
4 – کد شعبه و شماره شبا بانک را وارد کنید
5 – سپس حساب تفصیل بانک خود را انتخاب و دکمه ثبت را بزنید
بعد از تعریف بانک دسته چک ها را تعریف کنید
2)تعریف دسته چک: برای صدرو چک ابتدا باید دسته چک را در سیستم تعریف کنید، به این منظور گزینه تعریف دسته چک را انتخاب کنید
با انتخاب گزینه فرم زیر نمایش داده خواهد شد ، اطلاعات خواسته شده را به شرح ذیل وارد نمایید:
1- دسته چک: در این فیلد از لیست موجود(بانکهایی که در قسمت تعریف بانک تعریف شده است) یک بانک را انتخاب نمایید
2- از شماره: سریال اول دسته چک را وارد می کنید
3- تعداد برگ:تعداد برگ دسته چک که به عنوان مثال بین 25 تا50 است و به وسیله آن شماره چک ها تعیین و خاتمه می یابد
4- گزارش چک:چاپ چک مربوطه را انتخاب کنید
5- توضیحات:فیلدی اختیاری است
نکته : دقت نمایید که تیک فعال این دسته چک را حتما بزنید.
بعد از ورود اطلاعات اولیه بانکها و دسته چکها به قسمت صدورچک رفته و آن را انتخاب کنید
با انتخاب صدور چک فرم زیر نمایش داده میشود:
بعد از کلیلک بر روی صدور چک شما می توانید ابتدا بانکی را که میخواهید از آن چک صادر کنید انتخاب و سپس در قسمت آرتیکل حسابداری قسمت بستانکاری بانک خود را انتخاب کنید روی سه نقطه کلیلک کنید و آرتیکل مربوطه را انتخاب نمایید، بعد از انتخاب ارتیکل به صورت اتوماتیک مبلغ به عدد و حروف نمایش داده می شود شماره چک خود را انتخاب کنید, در صورت تمایل وجه را وارد کنید ولی در صورتی که وارد نشود به شرح سند را اتومات برای شما می اورد بعد از کامل کردن مشخصات مربوطه از قسمت بالای فرم ، ذخیره اطلاعات را بزنید