http://rtis.ut.ac.ir
سامانه مدیریت اطلاعات پژوهش و فناوری (مخصوص اعضای هیأت علمی)
فعالیتهای پژوهشی، اعتبار ویژه (گرنت)، اعطای اعتبار ویژه، تقسیم بندی فعالیتها، افزودن، ویرایش و حذف فعالیت، نکات مهم، ذخیره فعالیت در سامانه، استفاده از DO I ، انتخاب نشریه، افزودن کتاب، ثبت یک فعالیت پژوهشی، طرحها، کارنامه پژوهشی، گزارش اعتبار ویژه، فرایندهای ترفیع، ارتقا، تبدیل وضعیت، اطلاعات پرسنلی، صفحه رزومه
این سامانه با هدف تجمیع اطلاعات فعالیت های پژوهش و فناوری اعضای هیأت علمی، مدیریت تخصیص اعتبار ویژه، ایجاد CV و نیز تهیه گزارشات ترفیع و ارتقا و تیدیل وضعیت، ایجاد گردید.
فعالیتهای پژوهشی عبارتند از:
- مقالههای منتشر شده اعضای هیأت علمی در نشریات معتبر علمی اعم از چاپی یا الکترونیکی
- مقالههای چاپ شده اعضای هیأت علمی در مجموعه مقالات همایشهای ملی و بین المللی
- کتابهای چاپ شده / تجدید چاپ شده
- نشانهای علمی-پژوهشی
- اختراعات، اکتشافات، آثار بدیع هنری ثبت شده و ارائه نظرات نوین
- طرحهای کاربردی
- فعالیتها و دستاوردهای فناورانه
بر اساس آئین نامه تخصیص اعتبار ویژه، مجموع امتیازات کسب شده از فعالیتهای پژوهشی محاسبه و به هر عضو هیأت علمی تخصیص داده میشود.
- برای کسب اطلاعات از نحوهی محاسبه اعتبار ویژه لطفاً به بخش آئین نامهها در سایت معاونت پژوهشی به آدرس: ( research.ut.ac.ir ) مراجعه نمائید.
فعالیت ها به تفکیک پژوهش-فناوری، آموزشی، علمی-اجرایی، فرهنگی-تربیتی-اجتماعی، طرحها و سایر فعالیتها تقسیم بندی شدهاند.
پس از انتخاب فعالیت مورد نظر با انتخاب دکمه افزودن فرم اطلاعاتی مرتبط با آن فعالیت باز میشود.
ویرایش فیلدهای اطلاعاتی فعالیت توسط هیأت علمی تا زمانی که فعالیت تأیید نهایی نشده باشد امکانپذیر است.
حذف رکورد فعالیت توسط هیأت علمی تا زمانی که فعالیت تأیید نهایی نشده باشد امکانپذیر است.
حذف نمایش یک فعالیت در cv پس از تأیید نهایی فعالیت نیز وجود دارد. به این منظور رکورد فعالیت ویرایش شود و نمایش در cv غیرفعال شود.
- جهت ورود اطلاعات لازم است زبان فعالیت انتخاب شود. به طور نمونه برای ثبت اطلاعات مقالهای که به زبان انگلیسی منتشر شده است لازم است زبان «انگلیسی» انتخاب شود.
- تکمیل اطلاعات همکاران در فرم ورود اطلاعات، سبب نمایش آن فعالیت در کارتابل همکاران مشارکت کننده در آن فعالیت میشود.
- به منظور جلوگیری از ورود اطلاعات تکراری مقالات نشریات، در صورتی که یک مقاله توسط یکی از همکاران ثبت شود (حتی به صورت پیش نویس) و اطلاعات همکاران مشارکت کننده ثبت نشود امکان ورود آن فعالیت برای سایر همکاران وجود نخواهد داشت.
- عدم رعایت این نکته باعث بروز اشکال در دریافت گزارشهای ترفیع، تبدیل وضعیت، کارنامه پژوهشی، ارتقا و همچنین نمایش اطلاعات در cv ، برای سایر همکاران هیأت علمی دانشگاه، مشارکت کننده در آن فعالیت خواهد شد.
امکان ذخیره و ثبت اطلاعات فعالیت به دو صورت «پیش نویس» یا «تأیید نهایی و ارسال به دبیر» وجود دارد.
در صورتیکه فعالیتی به صورت پیش نویس ذخیره شود صرفآ قابل رؤیت برای فرد و همکاران ثبت شده در آن فعالیت میباشد. در این صورت تا زمان تأیید نهایی، فعالیت قابل ویرایش توسط افراد همکار در آن فعالیت میباشد.
پس از تأیید نهایی و ارسال به دبیر امکان بررسی و امتیازدهی فعالیت توسط دبیر پژوهشی فراهم خواهد داشت.
در صورتیکه پس از تأیید نهایی، تصمیم به حذف نمایش فعالیت در سوی گرفته شود هر یک از همکاران (به صورت منحصر بفرد) امکان ویرایش فعالیت و حذف نمایش آن در cv خود را خواهد داشت.
رنگ زرد نشان دهنده فعالیتهایی است که به صورت پیش نویس ذخیره شدهاند.
استفاده از DOI جهت ثبت فعالیت مقاله
digital object Identifier به اختصار DOI :
سریال کد یکتایی است که برای شناسایی مستندات به خصوص مقالات نشریات استفاده میشود. در صورت استفاده از آن جهت ثبت اطلاعات مقاله نشریه فیلدهای نام مقاله، نام نشریه، تاریخ انتشار، دوره / جلد، شماره نشریه و شماره صفحه (در صورت وجود در سریال کد) به صورت خودکار پر میشوند.
این امکان صرفاً برای مقالات غیرفارسی فعال میباشد.
انتخاب نشریه در فرم ثبت فعالیت مقاله
در لیست بازشونده انتخاب نام نشریه همراه عنوان نشریه ایندکس و شابک نشریه قرار دارد همچنین وضعیت نشریه در سامانه نشان داده شده است.
نشریاتی که با وضعیت «بررسی نشده» نمایش داده میشوند به این معنی است که نشریه جدیدأ توسط هیأت علمی به سامانه وارد شده است و در حال حاضر صحت اطلاعات آن توسط دبیر نشریات (در ستاد پژوهشی) بررسی و تأیید نشده است.
تا زمانیکه وضعیت نشریه تأیید نشود مقاله برای دبیر پژوهشی قابل ارزیابی نمیباشد.
در صورتیکه وضعیت نشریه تأیید نشده باشد. یعنی آن نشریه مورد قبول نمیباشد و مقالهای که در آن نشریه ثبت شود امتیاز پژوهشی دریافت نخواهد کرد.
به این ترتیب هر نشریه جدیدی که در لیست نشریات موجود نباشد و به سامانه اضافه شود لازم است ابتداً توسط دبیر نشریات تأیید شود سپس مقاله چاپ شده در آن نشریه جهت تخصیص امتیاز و اعتبار پژوهشی بررسی میشود.
افزودن فعالیت کتاب و
ثبت نام مرکز نشر معتبر دانشگاهی
در فرم افزودن کتاب فیلدی تحت عنوان نوع ناشر قرار دارد.
فیلد نوع ناشر شامل گزینههای ذیل میباشد:
با انتخاب گزینه مراکز معتبر دانشگاهی فهرست مراکز معتبر ثبت شده در سامانه نمایش داده میشود که قابل انتخاب میباشند
در صورتیکه نام مرکز نشر معتبر دانشگاهی، در فهرست نمایش داده شده موجود نباشد لازم است از بخش اطلاعات پایه، اطلاعات اولیه گزینه ناشران معتبر دانشگاهی انتخاب شود و اطلاعات ناشر اضافه گردد.
پس از ثبت اطلاعات ناشر امکان انتخاب نام ناشر در فرم افزودن کتاب وجود خواهد داشت.
نام ناشر توسط اداره کل نظارت بررسی میشود و در صورت تأیید در سامانه ثبت میشود.
ثبت یک فعالیت پژوهشی
به عنوان یک فعالیت فرهنگی-تربیتی-اجتماعی
بر اساس آئین نامه ارتقای اعضای هیأت علمی، فعالیتهای فرهنگی-تربیتی-اجتماعی به مجموعه فعالیتهایی اطلاق میشود که مؤید آمیختگی علم و اخلاق اسلامی و مبتنی بر تقویت و ترویج باورهای اعتقادی، مذهبی و ملی منطبق با قانون اساسی و ارزشهای انقلاب اسلامی در میان خانواده دانشگاهیان بوده و نگاه مثبت جامعه به دانشگاهیان را به عنوان عناصر سازنده و پیشرو در پی داشته باشد.
در برخی از فعالیتهای این حوزه با فعالیتهای پژوهشی همپوشانی وجود دارد. مانند مقاله علمی-پژوهشی و کتاب
برای ثبت فعالیت در هر دو حوزه کافیست گزینه فرهنگی بودن فعالیت انتخاب شود.
فرایند بررسی و امتیازدهی فعالیتهای پژوهشی
پس از تأیید نهایی یک فعالیت توسط هیأت علمی آن فعالیت در دسترس دبیر پژوهشی واحد مربوطه قرار میگیرد.
دبیر پژوهشی جهت امتیازدهی اطلاعات فعالیت را بررسی مینماید و صحت اطلاعات ثبت شده را با اصل مدارک ارسالی (پیوست فعالیت) منطبق نموده و نتیجه بررسی را در فرم ثبت مینماید.
چنانچه به هر دلیلی اطلاعات ثبت شده ناکامل تشخیص داده شود با وضعیت «غیرقابل قبول نقص مدرک» به کارتابل هیأت علمی برگردانده میشود.
در صورتیکه فعالیتی با وضعیت غیرقابل قبول نقص مدرک در کارتابل هیأت علمی وجود داشت میبایست مجدداً توسط ایشان ویرایش و ارسال گردد.
در صورتیکه فعالیتی از سوی دبیر پژوهشی قابل ارزیابی و امتیازدهی نباشد به کمیسیون موارد خاص ارسال میشود و پس از بررسی وضعیت «بررسی شده در کمیته موارد خاص» برای فعالیت قرار داده میشود.
طرح کاربردی:
قراردادهای همکاری دانشگاه با سایر وزارتخانهها و سازمانهای دولتی و غیر دولتی تحت عناوین ذیل در سامانه ثبت میشوند. این گونه طرح دارای امتیاز گرنت بر مبنای آئین نامه میباشد.
طرح بنیادی:
طرحهایی که در راستای ارتقای علمی دانشگاه در سطح ملی و یا بین المللی و رفع نیازها و مشکلات کشور باشد، طرح بنیادی نامیده میشود. این طرحها در قالب فرم طرح و طبق ضوابط توسط مجری به شورای پژوهشی گروه / دانشکده ارائه میگردد. میزان اعتبار طرح بنیادی از اعتبار گرنت هیأت علمی تأمین میشود و امتیازی برای آن در اعتبار ویژه تخصیص داده نمیشود.
طرح حمایت از رساله / پایان نامه
اعتبار پایان نامههای پذیرفته شده از سوی معاونت پژوهشی دانشگاه تأمین میشود و در اعتبار گرنت هیأت علمی تأثیری ندارد. اطلاعات صرفاً در سامانه ثبت میشوند.
نحوه و فرایند امتیازدهی به طرحهای کاربردی
طرحهای کاربردی بر اساس واحد سازمانی مجری در کمیسیونهای فنی، علوم انسانی و علوم اجتماعی و سایر کمیسیونها تقسیم بندی میشوند.
امتیاز اعتبار ویژه از کل اعتبار جذب شده قرارداد / قراردادها در سال بر اساس سقف در فرمولهایی مربوط به هر کمیسیون محاسبه میشود
امتیاز اعتبار ویژه طرح کاربردی در هرکمیسیون بر اساس مجموع اعتبار جذب شده برای هر عضو هیأت علمی در سال محاسبه میشود.
نمایش امتیاز و اعتبار طرح کاربردی
در گزارش اعتبار ویژه با انتخاب گزینه «گرنت سالانه قراردادها» امکان رؤیت امتیاز و اعتبار کلی طرح کاربردی از سال ۱۳۹۲ به بعد وجود دارد.
در «کارنامه پژوهشی» در جدول قراردادها امتیاز و اعتبار کلی طرح نشان داده میشود.
کارنامه پژوهشی، امتیاز و اعتبار
عضو هیأت علمی جهت مشاهده وضعیت بررسی عملکردهای پژوهشی سالانه خود، امتیاز و اعتبار ویژه پژوهشی میتواند از گزارش کارنامه پژوهشی استفاده نماید.
در فهرست گزارشها، گزارش فعالیتهای مکتوب گزینه کارنامه پژوهشی قرار دارد.
به دلیل انتقال باقیمانده اعتبار تا پایان سال ۱۳۹۱ به صورت ثابت نمایش اعتبار سالانه پیش از سال ۱۳۹۲ در کارنامه پژوهشی وجود ندارد.
گزارش اعتبار ویژه و باقیمانده اعتبار
در گزارش اعتبار ویژه، افزایش و کاهش اعتبار بر اساس امتیاز و مصارف پژوهشی نمایش داده میشود.
پس از بررسی دبیر و ثبت امتیاز، براساس تاریخ تأثیر هر فعالیت یک رکورد در گزارش اعتبار ویژه ثبت میشود.
مصارف پژوهشی در این گزارش ثبت میشود.
از فهرست گزارشها، گزارش اعتبار، امتیاز، طرح میتوان اعتبار ویژه را انتخاب کرد.
کلیه گرنتها (اهدایی و با توجه به امتیاز) قابل مشاهده میباشد
گرنت سالانه قراردادها که مجموع امتیاز و اعتبار را شامل میشود قابل مشاهده میباشد.
شرکت در جشنواره پژوهش دانشگاه
برای نخستین بار در سال ۱۳۹۲ فرایند ثبت درخواست شرکت در جشنواره پژوهش دانشگاه پیاده سازی گردید.
برای این منظور با انتخاب گزینه جشنواره پژوهش و فناوری درخواست جهت شرکت در جشنواره توسط عضو هیأت علمی ثبت میشود.
امکان شرکت در هر یک از بندهای انتخاب پژوهشگر برتر براساس ضوابط پژوهشی وجود دارد
گزارش جشنواره براساس فعالیتهای پژوهشی ثبت شده و امتیازدهی شده تهیه میشود.
فرایندهای ترفیع، تبدیل وضعیت و ارتقا
گزارش ترفیع، تبدیل وضعیت و ارتقا بر اساس عملکرد پژوهشی، آموزشی و علمی- اجرایی هیأت علمی پس از ثبت درخواست در سامانه تولید و بعد از تایید توسط هیئت علمی و ارسال درخواست، به صورت فرآیندی و مرحله به مرحله تا حصول نتیجه نهایی مورد بررسی و امتیازدهی قرار میگیرد.
(تکمیل / تصحیح نام انگلیسی، عکس پرسنلی و ترتیب نمایش اطلاعات در رزومه)
اطلاعات پرسنلی اعضای هیأت علمی از سامانه پرسنلی دانشگاه خوانده میشود.
در صورتیکه اشکالی در اطلاعات پرسنلی وجود داشته باشد لازم است به واحد کارگزینی مراجعه و درخواست اصلاح اطلاعات داده شود.
برای ویرایش نام و نام خانوادگی، عکس و سایر اطلاعات فردی لازم است به سامانه جامع اداری و مالی به آدرس: ( hrs.ut.ac.ir ) مراجعه و از بخش خدمات منابع انسانی ٫ تکمیل مشخصات فردی اقدام به ویراش نمائید؛ ۲۴ ساعت بعد، اطلاعات جدید در سامانه پژوهشی قابل مشاهده میباشد.
ثبت آدرس پروفایل گوگل scholar در فرم اطلاعات پرسنلی قابل تنظیم میباشد. (این فیلد جهت انتقال خودکار اطلاعات پژوهشی عضو هیأت از گوگل scholar قرار داده شده است که در توسعه سامانه در دست پیاده سازی میباشد.)
در سامانه پژوهشی برای هر عضو هیأت علمی یک صفحه CV بر اساس اطلاعات پرسنلی، تحصیلی، آموزشی، پژوهشی و فعالیتهای اجرایی و فردی ایجاد میشود
آدرس CV اعضای هیأت علمی به صورت ذیل میباشد
https://rtis.ut.ac.ir/cv/ut username
رزومه به زبانهای فارسی و انگلیسی تولید میشود.
فعالیتهایی که فیلدهای اطلاعاتی انگلیسی معادل آنها تکمیل نشده باشد حتی در صورت انتخاب گزینه «نمایش در سوی انگلیسی» نشان داده نمیشوند. با اصلاح اطلاعات فعالیت مشاهده آنها در CV وجود خواهد داشت.