http://homedir.ut.ac.ir

راهنمای استفاده از فضای شخصی نگهداری داده

۲۴ فروردین ۱۳۹۵ | ۰۹:۴۶ کد : ۲۹۲۹ راهنماهای عمومی
تعداد بازدید:۱۴۸۲۶۹
برای سهولت نگهداری و دسترسی به فایل‌های الکترونیکی، فضای شخصی ( Home Directory ) برای اعضای دانشگاه تهران (شامل اعضای محترم هیئت علمی، دانشجویان و کارکنان) با قابلیت دسترسی در شبکه داخلی دانشگاه، ایجاد شده است. فضای اختصاص یافته برای هر کاربر در حال حاضر یک گیگا بایت می‌باشد.

دسترسی به فضای شخصی:

برای دسترسی به فضای شخصی، افراد می‌توانند نام کاربری و رمز عبوری که از سرویس رایانامه دانشگاه در اختیار دارند را وارد نمایند.

نحوه استفاده از طریق رابط تحت وب:

کاربران با مراجعه به آدرس http://homedir.ut.ac.ir و وارد نمودن نام کاربری و رمز عبور خود وارد فضای شخصی خود می‌شوند. در این حالت کاربر تنها با استفاده از یک مرورگر اینترنتی و بدون نیاز به نرم افزار جانبی دیگر به فضای شخصی خود دسترسی دارد. در این روش کاربران می‌توانند فایل‌های با حجم کمتر از ۵۰ مگابایت را بارگذاری نمایند.

استفاده از نرم افزار UTHomeDir

کاربرانی که از سیستم عامل ویندوز استفاده می‌کنند، می‌توانند برنامه UTHomeDir را از مسیر /documents/3353149/0/UTHomeDir.zip دریافت و به رایانه خود منتقل نمایند.

کاربران پس از اجرای برنامه با وارد نمودن نام کاربری و رمز عبور خود و فشردن دکمه "برقراری ارتباط" می‌توانند با استفاده از My Computer و از طریق درایوی که مشخص نموده‌اند به فضای شخصی خود دسترسی پیدا کنند.

پس از استفاده از فضای شخصی، نیاز است که کاربران برای جلوگیری از دسترسی افراد دیگر پس از بستن تمامی پنجره‌ها و فایل‌های مربوط به این اتصال با فشردن دکمه "قطع ارتباط" ارتباط خود را با سرویس دهنده قطع نمایند.

متصل کردن یک مسیر به فضای شخصی:

کاربرانی که از سیستم عامل ویندوز استفاده می‌کنند، می‌توانند بطور مستقیم درایو مورد نظر را به فضای شخصی خود به آدرس homedir.ut.ac.ir\username\\ متصل کنند. این کار با کلیک سمت راست بر روی آیکون My Computer بر روی Desktop و انتخاب... Map Network Drive انجام می‌شود.

کاربرانی که از سیستم عامل لینوکس استفاده می‌کنند، می‌توانند با استفاده از دستور ذیل مسیر mnt / را به فضای شخصی خود متصل نمایند:

mount –t cifs //homedir.ut.ac.ir/username /mnt -o username=username


( ۱۱۶ )